Interní Med. 2007; 9(1)

Kdo zaplatí antireklamu?

MUDr. Karel Nešpor CSc
Psychiatrická léčebna Bohnice, Praha

Dostal jsem dopis od rozhněvané matky. Maminka syna, který tráví čas po hospodách, si v dopise stěžuje, že pivo je levnější než limonáda. Matka také poukazuje na skutečnost, že reklama na alkohol zneužívá kdeco, od krásek a automobilů (auta a pivo, to je kombinace!) až k Bedřichu Smetanovi. Rozhořčená pisatelka žádá, abychom my, lékaři, zahájili protiútok. Navrhuje ze sponzorských darů nakoupit reklamní čas v televizi a zavádějící a škodlivé pivní reklamy nahradit něčím prospěšnějším.

Published: January 1, 2007  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nešpor K. Kdo zaplatí antireklamu? Interní Med. 2007;9(1):.

Při vší úctě k této upřímné dámě s nejlepšími úmysly se mi vybavuje následující historka. Na britské admiralitě se za druhé světové války radili, jak nejlépe zničit německé ponorky. Padl návrh, že by se mohlo moře ohřát, a ponorky tak uvařit. Kdosi naivní se zeptal, jak to zařídit. "To už je technický problém", zněla odpověď.

Místo kritiky paní pisatelky, jejíž nespokojenost chápu, nabídnu něco konstruktivního. S velkorysým souhlasem vydavatele jsem na www.plbohnice.cz/nespor umístil volně dostupný rukopis knihy o tom, jak překonávat problémy s alkoholem. Toto dílko se jmenuje "Zůstat střízlivý." Navíc, opět naprosto zadarmo, dávám volně k dispozici něco námětů na televizní antireklamu.

1. námět: Neduživý mužík s velkým břichem plaše šeptá: "Chlapi sobě cirhózu," a upadá do kómatu. Podobně postižení ve stejném nemocničním pokoji chabě, duchem nepřítomně přitakají: "ba, ba, ba."

2. námět: Zvracení před hospodou ztvárněno jako umělecký balet na hudbu klasika. Poznámka: Příslušné zvuky je třeba zakomponovat, aby tvořily s melodií harmonický celek.

3. námět: Dementní alkoholici diskutují o přednostech oblíbeného alkoholického nápoje. Poznámka: Tato reklama by se, žel, prodražila, protože diskuze je značně rozvláčná a zabíhavá.

4. námět: Opilý bezdomovec byl přejet nablýskaným černým veteránem značky Laurin & Klement. Střih. Zasmušilý výraz pracovníka pohřební služby. Střih. Opilý řidič historického vozidla odevzdává policistovi řidičák. Střih. Ruka prokurátorova v mohutném řečnickém gestu. Střih. Na chodníku hudebníci v dobových kostýmech procítěně hrají smuteční pochod. Střih, škyt a vzlyk. Prázdná pivní sklenice převázaná černou stuhou.

Zbývá už je maličkost - aby to někdo natočil, zaplatil a odvysílal.

Download citation




Internal Medicine for Practice

Madam, Sir,
please be aware that the website on which you intend to enter, not the general public because it contains technical information about medicines, including advertisements relating to medicinal products. This information and communication professionals are solely under §2 of the Act n.40/1995 Coll. Is active persons authorized to prescribe or supply (hereinafter expert).
Take note that if you are not an expert, you run the risk of danger to their health or the health of other persons, if you the obtained information improperly understood or interpreted, and especially advertising which may be part of this site, or whether you used it for self-diagnosis or medical treatment, whether in relation to each other in person or in relation to others.

I declare:

  1. that I have met the above instruction
  2. I'm an expert within the meaning of the Act n.40/1995 Coll. the regulation of advertising, as amended, and I am aware of the risks that would be a person other than the expert input to these sites exhibited


No

Yes

If your statement is not true, please be aware
that brings the risk of danger to their health or the health of others.