Interní Med. 2010; 12(4): 205-208
Parkinsonova choroba (PN) je progresivní neurologické onemocnění, které je charakterizováno zejména tremorem, rigiditou, bradykinezou
a posturální instabilitou, významným příznakem však může být i kognitivní postižení. Řízení motorových vozidel může být
negativně ovlivněno motorickými příznaky PN, ale také řadou nemotorických příznaků, dále zrakovým postižením, farmakoterapií či
jinými komorbiditami. Pro pacienty s PN neexistují jednoznačné podmínky k řízení. Výsledky z literatury ukazují potřebu individuálního
posuzování jejich stavu – je nutno věnovat pozornost nejen hybnému postižení, ale i kognitivním funkcím a spánkovým a zrakovým
poruchám, které mohou být při běžném klinickém vyšetření snadno přehlédnuty. Většina pacientů je schopna řídit bezpečně,
zejména v první dekádě onemocnění, některým může řízení usnadnit automatická převodovka. Někteří jedinci však s postupující
progresí onemocnění nejsou schopni vozidlo jistě ovládat a mohou být rizikoví pro bezpečnost silničního provozu. Vždy je potřeba
zhodnotit všechny souvislosti.
Parkinson´s disease (PD) is a common neurodegenerative disease that is characterized by tremor, rigidity, bradykinesa and postural
instability, cognitive impairment can also be an important feature too. Driving may be negatively influenced by motor and non-motor
Parkinson´s disease symptoms, pharmacotherapy and multimorbidity. No evidence-based guidelines exist for assessing driving competency
in individuals with PD. Analysis of literature indicates the need of individual judgenent on mental state of patients with PD – the
need to pay attention not only to motor but to cognitive function, sleep disturbance and vision disturbance which might be overlooking
by clinical examination. Most individuals with PD are safe to drive especially during the first decade of their illness (disease), some of them
have benefit from car modifications, especially automatic transmission. Because of progression of PD, some part of patients shouldnť
be able to conduct with security a should be a potential high risk for safety on roadways. For that reason is important to evaluate both
emotional and pragmatic consequences.
Zveřejněno: 1. květen 2010 Zobrazit citaci