Interní Med. 2006; 8(2)

Dělejme správné věci správným způsobem

MUDr. Eliška Sovová Ph.D., MBA
I. interní klinika FN a LF UP Olomouc

Co očekává každý pacient od svého zdravotnického systému? Je to kvalita, bezpečnost a dostupnost zdravotní péče.

Zveřejněno: 1. červen 2006  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Sovová E. Dělejme správné věci správným způsobem. Interní Med. 2006;8(2):.

Světová zdravotnická organizace v roce 1966 definovala kvalitu jako souhrn výsledků dosažených v prevenci, diagnostice a léčbě, určených potřebami obyvatelstva na základě lékařských věd a praxe. Obecná definice potom říká, že kvalita péče je "dělat správné věci správným způsobem".

Existují tři dimenze kvality zdravotních služeb: kvalita z hlediska klienta, kvalita služeb z hlediska profesionálního a kvalita z hlediska řízení.

Vyhodnocování kvality zdravotní péče znamená měření a posuzování technických a interpersonálních aspektů péče. Donabedianovo schéma chápe kvalitu zdravotní péče ze tří hledisek: struktury (odborná kompetence, přiměřenost zařízení a vybavení, organizace péče a její zdroje), procesu (styk lékaře s pacientem, léčebné postupy a metody, ekonomické řízení a využití zdrojů) a výsledků péče (osobní, veřejná péče a spokojenost pacienta).

Zajištění kvality zdravotní péče je proces, který se skládá z definování kvality, určení indikátorů či kritérií struktury, procesu a výsledku péče, specifikace standardizovaných metod pro měření indikátorů a kritérií, institucionalizace a ustanovení programů zajištění kvality, monitorování činností, plánování a implementace intervencí k řešení problémů, vyhodnocení intervencí (Gladkij 2002).

Řízení kvality představuje nikdy nekončící cykly činností, cykly jejich monitorování a přijímání rozhodnutí za měnící se situace v důsledku změny vědeckých poznatků a rychlosti jejich možného uplatnění.

V České republice vznikla v roce 1998 Spojená akreditační komise (SAK) jako nezávislá organizace poskytovatelů zdravotní péče, jejími zakladateli se staly Asociace nemocnic ČR a Asociace českých a moravských nemocnic. Byla vydána vyhláška MZ ČR, která definovala 50 akreditačních standardů. V roce 2000 vláda ČR svým usnesením č. 458/2000 přijala Národní politiku podpory jakosti a na ministerstvu zdravotnictví vznikla Rada pro kvalitu ve zdravotnictví. Ministerstvo zdravotnictví v roce 2001 vyvinulo intenzivní snahu institucionalizovat zabezpečení programů a projektů kvality zdravotní péče. V rámci přípravy národního akreditačního systému ve zdravotnictví vytvořilo "Výbor pro akreditaci ve zdravotnictví". Předmětem činnosti výboru je koordinace dvou nezávislých akreditačních systémů - akreditace zdravotní péče a akreditace v oblasti posuzování shody výrobků a technických činností zabezpečovaná Českým institutem pro akreditaci (ČIA).

V roce 1995 byly u nás zavedeny ISO normy řady 9000, které se zabývají systémem řízení jakosti. Tyto normy pak byly v roce 2001 upraveny do současné platné podoby ISO normy 9000:2000. Některá ZZ započala s certifikací částí zařízení pomocí těchto norem.

Druhá krajská konference Kvalita zdravotní péče - teorie a praxe, kterou pořádala začátkem února Fakultní nemocnice Olomouc ve spolupráci s Lékařskou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci a Olomouckým krajem, ukázala, že všechna zdravotnická zařízení přešla od slov k činům a že všechna zařízení se zabezpečením kvality péče zabývají (ISO certifikace, akreditace podle SAK). V přehledných přednáškách byly prezentovány programy, které se věnují hlavně komunikaci zdravotníků a pacientů, edukaci, sledování spokojenosti pacientů, správně vedené dokumentaci a nosokomiálním nákazám.

Evidence based medicine – tedy medicína založená na důkazech, lékařské doporučené postupy a jejich dodržování, ošetřovatelské standardy a příprava k akreditaci bude i součástí programu chystaných konferencí Interní medicína pro praxi a Medicína pro praxi, které pořádá společnost SOLEN ve spolupráci s odbornými subjekty. Pořadatelé tak prokazují, že si uvědomují závažnost implementace programů kvality a jejich kontinuálního vyhodnocování tak, aby docházelo k co možná nejmenšímu počtu pochybení a následně i stížností pacientů.

Stáhnout citaci




Interní medicína pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.