Interní Med. 2007; 9(1)

Kdo zaplatí antireklamu?

MUDr. Karel Nešpor CSc
Psychiatrická léčebna Bohnice, Praha

Dostal jsem dopis od rozhněvané matky. Maminka syna, který tráví čas po hospodách, si v dopise stěžuje, že pivo je levnější než limonáda. Matka také poukazuje na skutečnost, že reklama na alkohol zneužívá kdeco, od krásek a automobilů (auta a pivo, to je kombinace!) až k Bedřichu Smetanovi. Rozhořčená pisatelka žádá, abychom my, lékaři, zahájili protiútok. Navrhuje ze sponzorských darů nakoupit reklamní čas v televizi a zavádějící a škodlivé pivní reklamy nahradit něčím prospěšnějším.

Zveřejněno: 1. leden 2007  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nešpor K. Kdo zaplatí antireklamu? Interní Med. 2007;9(1):.

Při vší úctě k této upřímné dámě s nejlepšími úmysly se mi vybavuje následující historka. Na britské admiralitě se za druhé světové války radili, jak nejlépe zničit německé ponorky. Padl návrh, že by se mohlo moře ohřát, a ponorky tak uvařit. Kdosi naivní se zeptal, jak to zařídit. "To už je technický problém", zněla odpověď.

Místo kritiky paní pisatelky, jejíž nespokojenost chápu, nabídnu něco konstruktivního. S velkorysým souhlasem vydavatele jsem na www.plbohnice.cz/nespor umístil volně dostupný rukopis knihy o tom, jak překonávat problémy s alkoholem. Toto dílko se jmenuje "Zůstat střízlivý." Navíc, opět naprosto zadarmo, dávám volně k dispozici něco námětů na televizní antireklamu.

1. námět: Neduživý mužík s velkým břichem plaše šeptá: "Chlapi sobě cirhózu," a upadá do kómatu. Podobně postižení ve stejném nemocničním pokoji chabě, duchem nepřítomně přitakají: "ba, ba, ba."

2. námět: Zvracení před hospodou ztvárněno jako umělecký balet na hudbu klasika. Poznámka: Příslušné zvuky je třeba zakomponovat, aby tvořily s melodií harmonický celek.

3. námět: Dementní alkoholici diskutují o přednostech oblíbeného alkoholického nápoje. Poznámka: Tato reklama by se, žel, prodražila, protože diskuze je značně rozvláčná a zabíhavá.

4. námět: Opilý bezdomovec byl přejet nablýskaným černým veteránem značky Laurin & Klement. Střih. Zasmušilý výraz pracovníka pohřební služby. Střih. Opilý řidič historického vozidla odevzdává policistovi řidičák. Střih. Ruka prokurátorova v mohutném řečnickém gestu. Střih. Na chodníku hudebníci v dobových kostýmech procítěně hrají smuteční pochod. Střih, škyt a vzlyk. Prázdná pivní sklenice převázaná černou stuhou.

Zbývá už je maličkost - aby to někdo natočil, zaplatil a odvysílal.

Stáhnout citaci




Interní medicína pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.